Weet je dat je al gauw zo’n 50.000 gedachten per dag hebt? Echt. 50.000. Gedachten. Per. Dag.

Dat zijn er ruim 3000 per uur als je uitgaat van 8 uur slaap. Het overgrote deel van al deze gedachten registreer je (gelukkig 😉) onbewust.  En toch laten we ons vaak leiden door wat er gebeurt en vooral hóe we daarover denken.  Dat laatste komt doordat onze hersenen datgene bewust opmerken waar jij je aandacht op vestigt.

 

Een schepnet aanbrengen in je hoofd

Je brein kun je zowel positief als negatief beïnvloeden. Hoe werkt dat?

Neem het volgende voorbeeld eens in gedachten:

Je hebt nèt een mooie rode auto gekocht en kan niet wachten totdat je deze kan ophalen bij de verkoper. (Zie je het al voor je? Mooi glimmend, alle opties die jij wil zitten erop en je ziet jezelf al helemaal rijden met je nieuwe auto.)

Opeens zie je overal rode auto’s. En dat terwijl maar in zo’n 5% van de gevallen auto’s daadwerkelijk rood zijn.

Je hebt feitelijk je hersenen gericht op het zoeken naar rode auto’s en dat terwijl je bewúst daar helemaal niet voor gekozen hebt of opdracht toe hebt gegeven aan je brein. En toch pik je die informatie op uit de 50.000 gedachten die je die dag bewust èn onbewust voorbij krijgt.
Dat komt omdat je een soort schepnet hebt aangebracht in je brein voor díe informatie je interessant of nodig vindt. Simpel gezegd: als jij gericht bent op wat er niet goed gaat, dan zoeken je hersenen uit alle informatie die voorbijkomt de stukken die daarbij passen. Het filtert op wat er mis is en dus valt het extra op dat je bijvoorbeeld alwéér slecht geslapen hebt, je collega zo vervelend deed, het werk zo saai is, etc.

Het fijne is dat het andersom ook werkt. Je kunt – denk aan de rode auto – je eigen schepnetten aanbrengen. Juist door te letten op wat wel goed gaat, kun je op die manier een kentering in je denken brengen. En daarmee kun je je geluksgevoel vergroten.

 

Hoe doe je dat?

Een manier om dit te trainen, is door het bijhouden van een blije momenten- of dankbaarheidsdagboek. Schrijf iedere dag – bijvoorbeeld als je naar bed gaat – 3 dingen op waar je blij van bent geworden die dag of dankbaar voor bent en doe dit een maand lang.

Voor veel mensen zijn 3 dingen in het begin nog best lastig is. Vaak ook omdat je dan al snel denkt dat het echt iets bijzonders of anders-dan-anders moet zijn. Maar dat hoeft helemaal niet! Je bent namelijk bezig om je hersenen te trainen op het aanbrengen van positieve schepnetten. De blijheid of dankbaarheid kan ook zijn dat je lekker gegeten hebt die dag, dat het mooi weer is terwijl je regen had verwacht of dat je onverwachts een middag vrij hebt gekregen.

Blader na een maand je boekje eens door. Je zal verrast zijn hoeveel positieve momenten (groot en klein) er zijn in je leven. En daarbij: je brein is na een maand getraind om steeds meer en makkelijker positieve momenten te filteren. En dat maakt het een stukje simpeler om geluk te ervaren.

Probeer het eens uit!

Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om een leven te kunnen gaan leiden wat echt bij jou past en waarin je meer geluk (her) vindt? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs.

 

Credits photo: Tales Silva

Dit blog is eerder gepubliceerd voor Afhangen.com – platform voor coaching hoog-risicoberoepen.

Stel hier je vraag